Terug naar alle evenementen

Workshop Letterhuisjes

Met Letterhuisjes helpen we kinderen om structuur te krijgen in de verschillende klanken en de lettertekens die daarbij horen.

De kleuren helpen om verwarrende letters uit elkaar te houden (denk aan EU en UI). Actief leren doen we door woorden te bouwen met letterhuisjes om zo meer zicht te krijgen op de woordstructuur. Ook bij de spellingregels geeft dit een extra ondersteuning (denk aan de regels van verdubbeling en de verenkeling).

We gaan heel praktisch aan de slag met actieve oefenvormen (denk aan woorden leggen, stappen of kleien). We bekijken bijvoorbeeld hoe je een dictee kan voorbereiden.

We werken in kleine groepjes (1 tot 6 deelnemers). Er is dus voldoende ruimte om in te gaan op vragen en casussen uit jouw situatie.

We nemen ook tijd voor onderbouwing van de methodieken die aan bod komen. Afhankelijk van de noden van de groep gaan we meer of minder in op de theorie.

 

Voor wie?

Voor ouders van een kind met lees- en spellingproblemen of dyslexie.

Je wil als ouder je kind helpen met lezen en spelling. Misschien omdat je op een wachtlijst staat voor therapie. Of je volgt al therapie maar je wil ook thuis aan de slag om het effect van de therapie te vergroten. Het kan ook zijn dat je kind al therapie gevolgd heeft in het verleden maar dat je als ouder toch nood hebt aan tools om thuis te blijven oefenen op lezen en spelling. Je kan de workshop ook volgen als het nu misschien niet past in je leven om intensieve therapie te volgen, maar je wil je kind thuis wel ondersteuning bieden voor lezen en spelling.

Voor professionals (logopedisten, remedial teachers) die werken met kinderen met lees- en spellingsproblemen en dyslexie.

Professionals (logopedisten, remedial teachers, …) krijgen in deze workshops extra tools om hun therapie te ondersteunen. Door de kleine groepen kunnen we ingaan op een complexe casus  waar we dan samen nadenken over hoe je dit kan aanpakken.

Voor leerkrachten die kinderen met lees- en spellingsproblemen en dyslexie in de klas hebben.

Leerkrachten leren hoe ze Letterhuisjes in de klas kunnen toepassen of in kleine groepjes kinderen die iets extra nodig hebben bij het lezen en de spelling. Denk bijvoorbeeld aan de vraag hoe implementeer ik wat in de logopedie gedaan wordt door naar de klascontext zonder mijn eigen methodiek te moeten loslaten.


Door wie?

Deze workshop wordt gegeven door Katrien, logopediste en coördinator bij Logiko. Ze begeleidt kinderen, jongeren en hun ouders met taalontwikkeling- en leerproblemen.

Verder is ze ook als docente verbonden aan de opleiding Logopedie van Zuyd Hogeschool te Heerlen (Nederland).

Wil je meer weten over haar achtergrond, neem eens een kijkje op haar pagina.


Prijs

97 EUR per persoon


Feedback van vorige deelnemers over deze workshop

Heel relevant doordat ik er via de logo al door in aanraking kwam en er door geprikkeld was.
— Zorgcoördinator
 
Fijne aanpak, mogelijkheid om vragen te stellen door kleine groep en zo gericht op vragen kunnen ingaan.
— Zorgcoördinator
 
Zeer praktisch en toch onderbouwd. Ook link naar schoolsituatie heel fijn en bruikbaar voor mij.
— Zorgcoördinator
 
Meer inzicht gekregen voor de klaspraktijk. Ik vond het zeer boeiend, vooral de theedoos en het Letterhuis zijn een meerwaarde.
— Student lerarenopleiding
 
Goed onderbouwd, voldoende info en kennis
— Mama van een jongen met dyslexie
 
Alles werd zeer duidelijk en eenvoudig uitgelegd
— Remedial teacher
 
Het is een onbekend vakgebied voor mij, waar ik zeker een aantal elementen kan uithalen, en deze toe te passen in de klascontext.
— Student lerarenopleiding
 
Zeer goed, nog meer dan ik verwachtte, duidelijke uitleg, tijd voor vragen, er werd voldoende tijd besteed aan eigen ingebrachte casussen.
— Remedial teacher
Vorige
Vorige
25 april

Digitale hulpmiddelen bij dyslexie

Volgende
Volgende
12 juni

Ontbijtsessie